söndag, september 14, 2008

Breaking and entering

Freaky stuff. Har gått förbi grannporten. Hört att det går ett larm ibland. Första gången jag uppmärksammade det var i förrgår. På väg ut. Ett fönster stod öppet så jag tänkte att killen som bor där kommer nog hem snart. Dagen efter hör jag larmet igen. Det är ett högt ljudande larm. Funderar lite på om det stått på hela tiden, men eftersom ingen av de som bor det trapphuset hört av sig så tänker jag inte mer på det. Ikväll ringde så min telefon. Det var hon som bor inunder hans lägenhet. Hon hade tydligen inte kunnat sova senaste nätterna. Undrade om jag hade numret till ägaren av den oljudsfyllda lyan. Jag kollade. Inget nummer. Lovade att ta tag i saken direkt. Började omedelbart med att föreställa mig en död manskropp. Tre eller fyra dagar gammal. Blicken var tom. Huden spänd och gråaktig. Kunde inte avgöra om den var helt påklädd, naken eller bara delvis. Det jag insåg var dock att alla kroppsfunktioner skulle slutat hålla igen och att det skulle säkerligen lukta mer urin och avföring än blod. Tog nyckeln i hand och gick dit. Ingen svarade, som väntat, när jag ringde på. Utan en tanke mer på det satte jag nyckeln i dörren. Gick in. Hittade en lampa. Lokaliserade källan till det genomträngande larmet. Det var en väckarklocka. Ganska väntat. Drog ur sladden. Slängde ett par blickar runt i lägenheten. Konstaterade att det inte låg ett lik inom synhåll. Valde att inte leta igenom de andra rummen. Främst instinktivt. Genom att ingen stank slog emot mig då dörren gled upp. Släckte, låste och meddelade grannen inunder att hon får sova inatt. Gick hem. Glad över vetskapen att det inte var ikväll jag fick se en död och sedan försöka somna medan jag grämer mig över att jag borde ha kunnat förhindra det.

Inga kommentarer: