lördag, december 22, 2007

Arne banan blir kalle kalkon..

Ville helst låta bli. Att skriva om Arn, det vill säga. Jag tröttnade för flera år sedan. Hur överskattad får man bli? Menar främst författaren till böckerna, inte figuren i sig. Okej, skriv stora epos. Gör det. Men sluta framhålla det som av historiskt värde. Tror att trehundra är mer korrekt återberättad. Sedan kommer den dyraste filmen i svensk historia. Snark. Lite "gammalsvenska" blir aldrig trovärdigt. Märk gärna att jag inte sett filmen. Det här baseras bara på förutfattade meningar, klipp från rullen och en handfull recensioner som jag läst. Sedan kan det vara så att tidigare medeltidalooking projekt som kommit ut ur filmsverige har gjort mig lite skeptisk. Det är inte mitt fel. Jag gillar ju i grunden allt som är sagor och i en annan tid. Men det kräver att man någonstans får en förankring i trovärdighetens brygga. Nej. Fy. Inte vill ni läsa det här. Ska sluta vara så neggo.. det roliga och konstiga som fick mig att börja klicka iväg på detta inlägg var en notis om att en av prodcenterna till filmen har klagat på kritiker som ger filmen låga betyg. Hans motivering till det har varit att man inte borde såga en så stor satsning, får då kanske man aldrig kommer att göra en sådan igen. Vaddå? Är det ok att den suger, bara för att den var sjukt dyr? Vänta var det där ett hot, eller ett löfte? Borde kanske flera såga skiten vid fotknölarna, så slipper vi uppföljaren? Kan det vara så lätt? Jag vill tro det, men tvekar. Arn är en förbannelse som vi lär få leva med många år till. Det blir som när idoljuryn gnäller på en tomte i showen och han får flest röster på grund av det. Folk kommer rusa till biografen. Korkad producent som inte inser att han fått sin förmögenhet serverad av en lika inte insiktsfull recensent från Sveriges framstjärt.

Inga kommentarer: