onsdag, december 05, 2007

Prova inte det här hemma!


Jag har förstått att alla inte kan förstå mig.. eller mitt val av favoritmat, kanske jag borde säga. Har du missat vad det är? Det är en rätt, perfekt sammansatt av proteiner, nyttiga fetter, fibrer och långsamma kolhydrater. Nu undrar du vad det kan vara.. Jo, man tar en härlig konservburk med makriller i tomatsås, mosar dem lätt i en skål, sprinklar över havrefras och simsalabim: Jättegott i munhålan! Fiskigheten blandar sig gudomligt med krispigheten i de delikata kuddarna som snabbt blir lätt mosiga i örngotten av de goda tomatisarna. Mumsfilibabba. Till det rekommenderar jag en stor kopp kryddigt te, självklart med lite honung och mjölk. Jag har blivit något av en av Pavlovs hundar när det gäller det här. Bara tanken på de i rött inklädda, rektangulära burkarna ger mig en överproduktion av saliva.. sen när doften kommer och första tuggan intages. Mmm mm M! Men som sagt. Det här är inget jag vill att du provar. Det är min rätt. Man har väl rätt till rätt? Om du mot förmodan testar, vilket jag starkt råder dig att inte göra, glöm då för allt i världen inte en öppnad burk för länge i sopskåpet. Köket känns liksom aldrig riktigt fresh efter det, men det priset betalar jag flera gånger om för den gastronomiska orgasmen makriller med fras innebär. Mmm.. Makriller med fras. Bara smaka på orden. Hur gott låter det inte?

Inga kommentarer: