torsdag, juli 03, 2008

Iron man


Jag har aldrig haft något problem med att tvätta mina kläder. Det har jag skött själv sedan tolvårsåldern. Lika bra, då får med det gjort som man vill ha det. Kanske hade det varit andra bullar om min pappa haft en kemtvätt och jag varit född på andra sidan Atlanten, men nu är så inte fallet. Jag är en hemmatvättare av stora mått. Kan det bli så att det ändras? Jag har ett nytt jobb. En viss skillnad har jag redan märkt. Det är ett jobb som kräver lite andra kläder än de jag brukar till vardags. Nu är det skjortor i långa rader i torkrummet så fort det tvättas. Lika bra att stryka dem direkt tänkte jag, så går det snabbt på morgonen. Gissa vad. Det tog två timmar. Jag klagar inte. Inte ännu. Antingen har jag för mycket kläder eller så jobbar jag för sakta eller så är det så här det ska vara. Plötsligt har jag en helt ny förståelse för de som dagligen lämnar kläder till kemtvätt. Är rädd för att det inte kommer att vara hållbart framöver, för mig att avsätta en timme varje vecka för bara strykning av skjortor. Vi får väl se. Jag börjar såhär. Det är en bra början. Jag ser fram emot fortsättningen.

Inga kommentarer: