onsdag, juni 20, 2007

Fashion loco, that's miss Coco!

Har hittat till min nya favorit på blogghimlen, men åh, jag är rädd för henne på något vis. Hon är precis typen som jag vill ska tycka att jag är cool. Att jag har egen stil och går min väg. Rädd att jag inte alls gör det, i hennes ögon. Aj, aj. Bättring på mig. Måste sluta kompromissa och verkligen köra på. Det är det enda rätta. Satt och läste varje ord hon skrev. Nitiskt. Höll med om det mesta. Plötsligt förstod jag Lanvins senaste kollektion. Skäms för att jag inte gjort det förr. Men inte konstigt. Jag lever inte och andas mode som hon. Jag är snarare en sådan där som får föraktfulla blickar slängda mot mig av henne. Någon som bara leker lite med mode.. utan djupare eftertanke. Inte fan ser jag många av mina plagg som bärbara konstverk. Även om jag kan erkänna att jag känner så inför vissa. En början, kanske.

Jag är glad att jag, innan jag läste hennes kloka ord bestämde mig för att skaffa en peruk. En blå. Det kommer vara så fint. Så fint. Skaffar den inte för att jag behöver eller så, utan bara för att det är fint. Kinky ska få frisera den till perfektion. Fast sen ser jag hur frk Wester har färgade peruker på sina modeller. Vad fan. Kan för min själ inte minnas att jag sett det förut, men var fick jag annars impulsen ifrån? Hm.. men å andra sidan, vad är egentligen egna idéer. Är inte allt återvinning av andras idéer? På ett sätt eller ett annat. Det går runt. Man får ett intryck medvetet eller omedvetet och sedan följer man de impulser som det resulterade i. Var de då ens egna? Vill nog tycka att de var det. Oavsett om man vet varifrån inspirationen kom eller ej. Sedan är det ju en annan sak med uppenbara plagieringar. Det blir ju bara helt ointressant.

Miss Coco ramblar på om hur svensk modeindustri lyckats binda en denimblindfold över svenskarnas ögon så de inte längre vet bättre. Ack, vad jag lider med henne. Tänk om Sverige var sådär innovativt och galet nyskapande som vi skulle må bra av. Jag önskar att alla kände som hon, att det är helt ok att klä sig sexysexy i kortkort en dag på kontoret, att fler var allergiska mot flats och att andra också drömmer om att se ut som en metafor av en upp och ned vänd blombukett. Som tur är har jag flera vänner som vågar. Trycker tillbaka förtrycket en stund. Vill anse att jag gör det ibland, jag med. Nu misstänker jag att du vill läsa mer.. klicka på bon, till höger. Leta dig fram, du klarar det ska du se..

Man påverkas av miljön man lever i. Så är det. Det är min enda ursäkt som ger förklaring till varför jag skulle sågas av vid fotknölarna om jag bedömdes av miss Coco. Men åter. Gotta love her. Bryt dig loss från normerna. Upptäck vad verkligt mode handlar om. Sluta läs alla vidriga shoppingbloggar. Utnyttja den moderna värld vi lever i, se visningarna direkt i din dator. Skaffa inspiration direkt från källan. Inte den urtvättade versionen som hamnar på sidorna av Modette. Bli det original du är och borde vara!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med!

Anonym sa...

Jag tror att du skulle bli besviken om du träffade miss coco i verkligheten... och din desperation att uppfattas som cool känns obehagligt desperat.

Anonym sa...

Alla är vi barn i början. Och practice makes perfect, vad det nu än må vara eller om det ens finns.
Kram, Coco

danidanger sa...

Ok.. anonym.. inte speciellt intressant. Vem vill vara anonym? Inte jag. Om det innebär en desperation att vara cool, må så vara. Hellre det. Än anonym.

Möjligen kan inlägget, och min blog för den delen uppfattas som ett desperat försök att verka cool.

Låt gå för det. De som träffar mig får inte den bilden. Tror jag. Eller ljuger folk. Möjligen. Oavsett vilket spelar det ingen roll. Jag spelar min roll ändå.

danidanger sa...

Tack, tack, miss Coco!

Anonym sa...

ooh, anonym, besvikelse är inget att tala om med miss coco.

hänger med henne dagligen & det ÄR sexisexi & kortkort & 15 cm klack.

believe me, så långt ifrån svensk modeuniform man kan komma.

jag tror hon är allergisk mot acnejeans dessutom, hon undviker dem av hälsoskäl.

danidanger sa...

Lyckos dig, Devi, som hänger med miss Coco.. Förresten, namnet måste vara en förkortning av Coolcool?

Det är ju uppenbart.