måndag, mars 10, 2008

Shit, vilket fjäll!

Min kropp är öm ännu. Det blev en hård helg i Kittellfjäll! Flyget var supersmidigt. Transferbussen i minsta laget. Väglaget i guppigaste laget, men maten på hotellet mycket vällaget. Inkörd som jag är, på hårda, isiga pister som knappt förändras så blev jag till en början lite putt. Det verkade inte vara så långa eller så många nedfarter som jag trodde. De såg inte heller alls så farliga ut som jag väntat mig. För visst är det ofta så att man sneglar upp mot backen och det suger lite i magtrakten, man funderar på om man verkligen borde kasta sig utför det där. Här var det inte så. På väg upp i liften såg jag längtande upp mot toppen av berget, som ligger utom liftens räckhåll. Dit ville jag upp. Det tog inte många åk innan jag insåg att åkning här inte alls är samma sak som åkning i Åre, Romme eller Kungsberget, de andra orter jag besökt denna vinter. Här är allt en pist. Snön är nyfallen och djup. Som att åka genom grädden på moset. Man åker kors och tvärs genom liftspår och snårskog, utför berg och ned i raviner. Alla gränser suddas bort. Plötsligt känns det som att antalet pister är oräkneliga. Varje åk är en ny nedfart. Mitt första möte med pudret blev en chock. Flög som en vante. Det var som att börja åka skidor på nytt. Jag skrattade varmt medan snön smälte i linningen till mina byxor. Det tog en stund att greppa det ogreppbara underlaget. Vill inte påstå att jag till fullo bemästrade det, men vad spelar det för roll? Faller man här, faller man i ett moln av marshmallows. Första dagen sken solen och vi svor surt över att vi inte bokade heliski i förväg. Mental note to self. Det ska vi göra nästa gång. De andra två dagarna bjöd på åkning i snöfall. Himlen och jorden fick samma färg. Halva fjället syntes inte mer och jag trodde mig ibland kunna åka på luften. Eller så säger jag det som förklaring till de praktfulla fall som följde. Åkte med ett så jävla skönt gäng, som alla hade samma mål. Att ha skoj och uppleva det berget har att bjuda på. Vi åkte tills benen vek sig under oss, afterskiade tills spända kroppsdelar slappnade av, badade bastu och åt gott var dag. En till trip till Kittellfäll innan sommaren slår till är mitt mål!

Inga kommentarer: