torsdag, mars 27, 2008

Ungkarlsliv på hög nivå.


Min mjölk är sur. Gjorde en kopp te. Ville verkligen ha något gott och varmt såhär på morgonen. Nu är jag sur. Mjölken var inte fresh längre. Det var som under de där ögonblicken inför en trafikolycka. Tiden saktar ned och man vet vad som kommer att ske. Allt man kan göra är att godta händelseförloppet och hoppas på att skadorna inte blir livshotande. Så såg jag hur en massa av vita klumpar och en blek, lite gulaktig vätska sakta trängde sig fram över pipen av avrivet vaxpapper.. traumat var ett faktum. Visst, det stod bäst före, för sju dagar sedan, på tetran, men kom igen. Hur hårt får man hålla på marginalerna? Borde inte ett öppnat paket mjölk hålla i minst fjorton dagar efter bäst före? Jag tycker det. Ibland har jag slut på O'boy. Då blir det mjölk bara till kaffe och te. Det blir jävligt mycket kaffe och te, om en tetra ska ta slut inom tiden som rekommenderas för dess intag.. och tiden som är en vecka därefter. Kom inte och säg att det finns mindre paket eller sådana där konstiga pyramider. Nej, tack. Så länge de inte fylls med den sortens mjölk som jag vill ha. Det ska vara ekologiskt och blått. Hm.. var det där ett politiskt ställningstagande? Om inte, så var det nog så nära ett sådant som jag ställer mig. Nu ska jag till att koka upp vatten igen. Denna gång med inställningen att kallt vatten smakar mjölk hällt i te med honung. Vi får se hur det går. Kan bli blaskigt.

Inga kommentarer: