fredag, mars 23, 2007

Helgens ledord!

En gång var det här ett återkommande inslag. Nu är det tillbaka, då helgens ledord från morronpasset verkligen förtjänar det. Det lyder som följer.

"Känn dig fri att trotsa den roll andra har gett dig!"

Underbart. Det tycker jag sannerligen att man ska göra. Om du känner på dig att alla, du själv inräknat, väntar sig att du ska gå till höger, välj vänster istället. Inget är mera uppfriskande än människor som trotsar andras förväntningar. För det mesta ger det dig en ny infallsvinkel, nytt perspektiv och en nytändning i livet. Inget problem har en lösning. Det finns alltid ett flertal. Vid valet av två vägar, välj inte den du redan kan.

Fördomar är livsnödvändiga, men än viktigare är det att vara medveten om vilka de är. Väldigt många gånger ställer de till det för dig. Då lönar det sig att vara beredd på impulser som grundar sig på just dessa, fördomarna.

Låt inte andra genom att påföra dig attribut som du inte har eller vill ha styra dina val. Det är vanligare än du vill inse. Det är så lätt att bli en stereotyp och inget är mindre intressant. Man anser sig väntas göra si eller så, och gör det. Man vill inte bli ifrågasatt. Varför inte säger jag?

Jag har många gånger fått höra, av personer som känner mig mycket väl, att de inte kan föutse mina aktioner. Att inte följa en given linje är det roligaste man kan göra. Chocka dig själv, likväl som andra. Köp ett plagg som du svurit att aldrig ha på dig, i en färg som ger dig psykosomatisk acne på vänster skinka, bara för att tvinga dig till att omvärdera dina värderingar. Ha det på dig när du vill känna dig lite extra fin och se till att rocka det. Bär upp det till tusen, få det att vara det hetaste som hängts på dina välformade former. Känn hur du kan övervinna vad som helst. Ha ha. Fashion for therapy!

Sådan är jag, för det mesta, även jag är ibland lika genomskinlig som plotten i "Men in trees".. ungefär lika spännande som ett stolpiller utan tabasco.

Inga kommentarer: