måndag, mars 19, 2007

Är du en av dem?

Vad har hänt med mellanmjölkens land?

Är det inte längre lagom som är bäst?

Har jantelagen blvit förlegad?

Jag vill tro att det är så. Att de gamla tråkiga värderingarna håller på att suddas ut. Att det accepteras av allmänheten att vara rik. Att det blir fint att tjäna stora pengar, inget att skämmas för.

Var sjunde svensk är miljonär.

Det förvånade åtminstone mig. Fast när jag tänker efter så stämmer det ju in rätt bra på min familj. Mina föräldrar har fem barn, visserligen vuxna, men tillsammans blir vi sju. Perfekt exempel. Gården som gått från far till son ett antal vändor innebär solklart att min far är en av de sju som artikeln nämner, "70 procent består av värdet i fastigheter och bostadsrätter, säger Peter Öberg, statistiker på SCB."

Hur många måste vara på samma sätt för att de ska vara normen, det som är normalt?
Räcker det med var sjunde?

Min uppfattning om pengars värde är suddig. Det har den alltid varit. På gott och ont. Oftast gott. Man vågar mera när man inte vet värdet av de ekonomiska belopp man hanterar. Det har helt klart hjälpt mig i mitt liv, både privat och yrkesmässigt. Jag vill alltid göra en bra affär, oavsett. Samtidigt som jag inte bryr mig nämnvärt om prislappen, om det är något jag vill ha. Begränsningen sätts oftast av mitt saldo på banken. Tackålov finns det kreditkort.

Minns en gång när jag var riktigt liten. Efter att sett på tv om fattiga i typ Eritrea, så frågade jag mamma om vi var fattiga eller rika. En sådan där fråga som bara ett barn kan kasta ur sig. Minns så väl att hon helt stannade upp i det hon höll på med, tittade ned på mig med en ytterst fundersam min. Jag fick inget direkt svar, bara något diplomatiskt undflyende. Vet att jag funderade mycket på det en period. Vi saknade inget, så fort något behövdes så införskaffades det. Men det var sälla några extravaganser, alla inköp övervägdes noga. Jag kom så småningom till den slutsats att vi nog var lite mittemellan. Det passade mig väldigt bra. Ingen ångest över att vara fattig, ingen press på en att prestera som om jag var rik. Man fick bara vara. Som barn bör.

När min mamma gav upp sitt sextonåriga liv i Uppsala för en framtid på landet var allt hon hade med sig två hundra kronor och lite kläder. Ni kan föreställa er vad hennes föräldrar ansåg om tilltaget. Det var inte mycket support att räkna med därifrån. Tänka sig att hon fortfarande är tillsammans med samme man, att de har förvaltat, utvecklat och byggt upp en gård som är värd flera miljoner, att de kämpar vidare trots alla motgångar. Nu när deras egna barn är vuxna så är de involverade i sociala program, för att hjälpa andra som behöver det. Synd att helyllehistorier inte säljer. Om det inte vore för avsaknaden på saftiga skandaler så vore filmrättigheterna värda mycket. Antar att Knutby sög åt sig hela skandalkvoten i bygden. Oh, well. Ingen kan vara perfekt.

Mamma och pappa, jag älskar er, ni är mina idoler!

10 kommentarer:

mom sa...

Vad säger man...
Rikedom är vad man gör den till, man kan ju bli rik på så många olika sätt.
Vi är rikast i världen som har er! Så släng dig i väggen, Bill Gates. För vad han än hittar på och gör för att dra in sina usla korvören, så kommer han ALDRIG att ha våra fantastiska barn, som kan visa kärlek ochsom alltid gör oss så otroligt stolta!
Jag och Pappa älskar dig, Daniel, mer än du har en aning om!

Staffan sa...

Säger du inte först att det är bra att vara rik, och sen så säger du att det är bra att vara lagom?

Bestäm dig!

Jag tycker att det är bra att kastrera japaner som har ett horn i sidan till vanliga européer och inget annat vill än att snålsuga ur allt de kan ur de med fetast fickor.

Vi meningslösa, blekfeta små nördar får alltid lida. VARFÖR SKA DET VARA SÅ?!*

*starkt material.

danidanger sa...

Mom, tack, tack. Förmodligen har du rätt. Jag har ingen aning.

danidanger sa...

Staffan, jag har ju bestämt mig. Det har skett en skiftning i samhället. Förut var det lagom som var bäst, nu är det den som har mest.

De små blekfeta nördarna är samhällets stöttepelare. De är det mänskliga kapital som allt bygger på. En gång i tiden var det slavarna som innehöll den rollen. Vi blev smartare. Varför tvinga folk genom slaveri när det finns de som gör skitjobben gratis?

Det skönaste med det är att nörden satt sin boja på sig själv.

Staffan sa...

Inkonsekventa surrealistiska svamlare!

Ordern är lagd.

danidanger sa...

Sweet, mannen!

Jag längtar till i höst, när det kommer finnas ett spela att spela på den också, värt namnet iallafall.

Åh, vad kul det kommer att bli. Tills dess för du ha den dyrbara leksaken som prydnad till allmän beskådning, så folk kan beundra den.

Staffan sa...

Jag vet! Är det inte underbart?

Jag tror nog att jag kan byta in lite spel och kanske spela typ motorstorm som försmaksspel.

Anonym sa...

men spelfetisch!!

vi fattar nada, ge ronny en korvjävel fan.

jag har lärt mig ett nytt ord, fleckvieh

danidanger sa...

Eeh.. easy Lenny.

Staffan sa...

TIMMÄH!!!