måndag, november 27, 2006

Buga och bocka.


När julen snart står för dörren och man spenderar en mången dag i Gävle så kommer här en första bockrapport. Gävlebocken firar 40 år! Spännande att se vad det kan föra med sig. Något nytt hoppas man ju på. Kanske en bock som stegrar sig på bakbenen? Jag har ju inte höga förhoppningar, direkt. Traditioner rubbas inte så lätt.

Ännu ett fantastiskt fint försök till tradition hittar man numera i Gimo. Ingen överaskning, de som fortfarande har en egen tanke har väl redan slagits av tanken att flytta, och gjort slag i saken. För tredje året i rad, har en julbock rests. Den påminner inte alls om något man sett förr, den är helt grön. Undrar var de fick den innovativa idén ifrån?

Det är väl det som är det tråkigaste med julen. Att det inte accepteras att bryta mot trista konventioner. Missförstå mig rätt. Mycket gott finns i att vidhålla gamla vanor, men om man vill skapa en ny tradition, varför inte göra något nytt?

Själv har jag ett par fina strumpor med juldödskallar.

1 kommentar:

Eva sa...

Hej!
Jag är inne o läser din blogg varje dag, ofta skrattar jag så att tårar rinner!!
Nu är det dags att uppdatera tycker jag=)
Puss o Kram
Eva B