måndag, november 13, 2006

God morgon!

Då jag inte varit och handlat på hela helgen så var min kyl lika tom som min mage denna morgon. Igårkväll lagade jag chiliconcarne, det var det enda målet under helgen som inte baserades på mackor. Nu får det vara nog. Jag kan inte leva på smörgåsar. Det är ju så jag kommer sluta annars, som en smörig gås.

Ända sedan jag fick en egen vilja och kraft nog att stå upp för den så har jag totalvägrat havregrynsgröt. Det var det äckligaste jag kunde tänka mig, och det som serverades till frukost varje dag under min barndom. Nu har jag tagit tillbaka den. Jag förstår nu, som jag förstod då med, att det är en grymt bra start på dagen. Det gäller bara att akta sig för att hälla mjölk på, den ska stå bredvid i ett highballglas, lite vardagsglamour skadar inte.

Man vill undvika att gröten kallnar, till varje pris. Tänk dig att det är en kropp, den ska hålla 37° minimum. När den kallnat vidtar rigor mortis. Kroppen har dött och likstelheten har inträtt. Det ska man inte äta. Förstå min avsmak.

Men vid rätt temperatur med rårörda lingon på toppen så värmer den hela kroppen och smakar gudomligt. Nyttigt och gott.

Inga kommentarer: