onsdag, februari 14, 2007

Streetsmart..

Behöver man verkligen mäklare? Som ni säkert vet, så är det mäklare jag är på väg att bli, men kommer det finnas jobb för mig? Debatten går het i mediasverige. Kanske borde jag satsat på att bli gallerist istället. I London finns en muralmålning till salu, med tillhörande byggnad. Ägarna till huset har varit nära försäljning, men då de nya köparna hittills velat ta bort klottret från fasaden har de vägrat sälja. Spännande att se vad en tidig Banksy, med hus, kan gå för. Kul i sammanhanget är att mannen som gjort målningen inte alls verkar ha haft ambitioner att bli konstnär, på det sättet. Var målet att hans konst ska säljas för drygt 1,5 miljoner kronor på Sotheby's? Knappast, men det har nyligen skett. Jag tycker det är humor på hög nivå. De som han föraktar köper hans verk och höjer honom till skyarna. Banksy har verklig talang. Underbart med någon som utmanar och gör det på ett snyggt sätt. Jag har gillat hans gatukonst från första stund. Inte lika tänd på alla dåliga härmapor som följt i hans spår, men så är det väl alltid.


Inga kommentarer: