tisdag, april 17, 2007

Toppencyklar.

Min gamla trotjänanare börjar bli till åren kommen. Jag fick den av min underbara päron, i mitten av nittiotalet. Visserligen har jag lämnat den på service ett antal gånger, men den närmar sig sista versen. Underbart att jag aldrig fått den stulen, annars ett vanligt öde i min hemstad. Nu har jag rekognoserat marknaden i jakten efter en ersättare. Dessa tre pjäser ligger i topp. Har du tips på något jag inte får missa- lämna kommentar.

Som nummer ett ligger ett fordon från svenska Skeppshult, STC. Enligt dem en unik kombination av sport och brukscykel, och en perfekt modell för dig som gillar att träna på två hjul. Låter som om den är gjord efter mina krav, precis.

Som "biker up" hamnar en lite mer unik skapelse. Holländska Jorg and Olif har undvikit kaffehusen tillräckligt länge för att klara av att formge en grym cykel. Total komfort och känsla för detaljer. Säkert den cykel på marknaden som stänker ned dig allra minst. Plötsligt är det möjligt att dra på sig en vit linnekostym och rulla iväg i sommaren, även i vårt regniga land.

Tredjeplatsen ger jag till det Halmstadbaserade Rex. De har andra cyklar med bättre stänkskydd. Men den snyggaste är den här. Som vanligt hamnar vi i kompromissen mellan funktion och estetik. Alla vet att det viktigaste som finns är att se bra ut. Det gör man på den häringa hojen. Men inte när du kliver av. Smuts är bara så medeltid.

Vill du veta mer? Klick på bilder.

Inga kommentarer: