lördag, april 28, 2007

Våga vägra valborg!


Kanske du inte alls förstår vidden av hysteri som börjar slå sina skitiga klor i min hemstad.. låt mig förklara. Östra Aros, som staden en gång kallades var det religiösa navet under tiden före kristendomen. Här avrättades till och med människor. Det skedde mest under midvintern. Det är först när det vita sipprar ut som det syns att snön fallit. Den stora högtiden på vårkanten inföll i dessa dagar som nu komma skall. Då eldades vårkasar, det skramlades och väsnades. Allt för att fira vårens ankomst och för att skrämma undan eventuella oknytt som vågar sig fram. På den tiden gick vi under namnet hedningar. Det namnet kommer vi med ära bära inom snar framtid. Det är som att fornstora dagar gör sig påminda. Fylleslag utan dess like intar gemene man. Rädde sig den som kan. Ett tydligt tecken på den allmänt utrbredda galenskap som råder här den dagen är att många butiker håller stängt, men har öppet dagen efter, som egentligen är en helgdag. Så ser det nog inte ut i resten av landet. När de kommersiella krafterna ger vika vet man att det är allvar. I flera år nu har jag kämpat. Velat våga vägra Valborg. Det är en kraft för stor. Man sugs in vare sig man vill eller ej. Vill inte göra det till en grej. Jag ska ha skoj. Leka med mina vänner och förundras över den hedonism som nästan går att ta på där den innesluter hela bygden i ett dis av hedniska proportioner.

Undrar vad jag ska ha på mig. Blir en skinnfäll fel?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle bara våga vägra valborg din lille rackare! Då kommer jag och tar dig.

danidanger sa...

Ha ha. Som ni ser. Det finns ingen möjlighet att undkomma det som är sista april.

Fast i ärlighetens namn så ser jag fram emot det. Har bestämt mig för att jag ska ha kul som fan!