tisdag, december 19, 2006

In hate we trust!

Så var den sista bilden i Elisabeth Ohlson-Wallins nya utställning "In hate we trust" fotograferad. Det var sjukt kul. Då bilden baseras på en händelse som skett i Riga, där ett gayhak stormades av skinheads så hade jag möjlighet att bjuda in vänner till att medverka i bilden. Underbart att dela en sådan här upplevelse med dem! Har fått en råkopia av den och skurit ut ett litet exklusivt smakprov, bara för er, kära läsare. Alla andra får vänta till vernissaget den 28:e januari och ta er till Norrköping. Ingen lär ju komma därifrån. Eller förneka om de gör det. Ha ha. Som om Uppsala var så happening. I de åtta bilderna som till slut blivit klara har konstnären i Elisabeth verkligen klivit fram. Det har skapats magi. Studenter kommer sitta med trassligt hår och göra avhandlingar på dessa bilder. Nej, jag vill inte skryta. Det ligger inte för mig. Jag är naturvetare i botten. Jag inser kallt, konstaterar fakta. Ingen är så glad som jag när saker är solklara och kan konstateras. Trots att inget någonsin verkligen kan går att fastställa, egentligen. Som sagt. Bildserien baseras på olika hatbrott som utförts i år. Det värsta är att det här bara är toppen på ett gigantiskt isberg, ett berg som jag totalt ignorerar och vägrar inse att det finns. Som så många andra med mig. Därav vikten av det hon vill förmedla med sin konst.

Inga kommentarer: