torsdag, december 21, 2006

Omedveten om influens..

Jag har kommit till insikt. Ibland är det bra för mig att inse hur ignorant jag är, och hur allvetande jag tror mig vara. Kollade på ett av de bästa program som sänds i svt just nu "Shopping" ("Counter culture" på origainalspråk). Det handlar om, som titeln kanske avslöjar shopping. Men mer än det. Det tar upp ämnet som ett kulturfenomen. Som det är. Förra veckan handlade det om traditionella fabriker som nu gör lyxvaror i Italien, kontra outsourcing i Asien. Mycket intressant. Den här veckan var det fenomenet varuhus, som är på nedgång i Usa. Just det land där det uppfanns. Det berör ju även vår motsvarighet NK, som inte alls är vad det varit. Nästa vecka ska prgramledaren till Tokyo för att se den galna kommersialismen där. I eftertexterna reagerade jag på namnet; Tyler Brûlé. Hade ärligt talat ingen som helst aning om vem han var. Men jag visste att jag sett det namnet förr. Använde en allmänt känd sökmotor. Det visade sig att han låg bakom Wallpaper under storhetstiden. Det magasinet var en stor anledning till mitt intresse i inredning. Ovetande om detta lutade jag mig tillbaka och förundrades över hur smart och välgjort det program jag såg egentligen var. Hade jag vetat, hade jag inte varit förvånad.

Inga kommentarer: